بررسی ارتباط مصرف آسپیرین با دوز کم و کاهش مرگ بر اثر حوادث قلبی عروقی در افراد مسن

محققان ژاپنی به بررسی تأثیر مصرف آسپیرین (با دوز کم یک بار در روز) بر کاهش تعداد حوادث قلبی عروقی (مرگ بر اثر بیماریهای قلبی عروقی، حمله ی قلبی غیرکشنده یا سکته) در سالمندان در معرض خطر زیاد (مبتلا به دیابت، فشارخون، کلسترول و تری گلیسرید بالا) پرداختند. نتایج این تحقیق در مجله ی JAMA  منتشر و در نشست علمی انجمن قلب آمریکا ارائه گردید.

براساس تخمین سازمان بهداشت جهانی مرگ ومیر بدلیل بیماریهای قلبی عروقی (شامل حمله ی قلبی و سکته) به 25 میلیون مورد در سال 2030 خواهد رسید.

در مطالعه ای که اخیراٌ در ژاپن انجام گردید مشخص شد که روند بیماریهای قلبی عروقی در ژاپن از سال 1960تا 2000افزایشی بوده است و افزایش میزان عدم تحمل گلوکز، هایپرکلسترولمیا و چاقی احتمالاٌ به دلیل اتخاذ رژیم غذایی و شیوه ی زندگی غربی در طی این سالها مشهود است.

براساس تخمین های انجام شده 32 درصد از جمعیت ژاپن تا سال 2030 به سن 65 سال و بالاتر می رسند و پیشگیری از بیماری های آترواسکلروتیک قلبی عروقی مهمترین اولویت بهداشتی در ژاپن به علت افزایش سن جمعیت محسوب می شود.

در این تحقیق 14464 بیمار 60 تا 85 ساله که به فشارخون، دیس لیپیدمی (کنترل ضعیف کلسترول و تری گلیسرید خون) یا دیابت بامزه مبتلا بودند، شرکت کردند.

 به این افراد به طور تصادفی 100 میلی گرم در روز آسپیرین یا پلاسبو داده شد. این بیماران در 1007 درمانگاه در سراسر ژاپن توسط پزشکان مراقبت های اولیه ثبت نام شدند. این تحقیق پس از طی 5.02  سال (بطور متوسط ) به پایان رسید.

محققان دریافتند هیچ اختلاف آماری معنا داری بین دو گروه در نقطه ی پایانی اولیه (میزان مرگ بدلیل بیماریهای قلبی عروقی، سکته غیرکشنده و حمله ی قلبی غیرکشنده) مشاهده نشد. 5 سال پس از تحقیق، نرخ تجمعی رویداد اولیه در هر دو گروه مشابه بود.

نتایج نشان داد آسپیرین بطور قابل توجهی سبب کاهش حمله ی قلبی غیرکشنده و حمله ی ایسکمیک گذرا می شود اما سبب افزایش قابل توجه خطر خونریزی خارج مغزی می گردد که بیمار در این حالت نیاز به دریافت خون یا بستری دارد.

نویسندگان مقاله می گویند: علیرغم وجود شواهد متناقص از فواید مصرف آسپیرین در پیشگیری اولیه از حوادث قلبی عروقی، فواید مصرف آسپیرین در پیشگیری ثانویه بخصوص در بیماران ژاپنی بخوبی مشخص شده است. همچنین شواهد روز افزونی دال بر فواید مصرف آسپیرین در پیشگیری از سرطان کلورکتال و سایر انواع سرطان و پیشگیری از عود مجدد سرطان گردآوری شده است.

کاهش میزان ابتلا به سرطان کلورکتال به طور کلی نسبت فواید به خطر را برای آسپیرین تحت تأثیر داده است.

دانشمندان قصد دارند آنالیزهای بیشتری درباره ی مرگ به دلیل سرطان بمنظور بررسی تأثیرات درمان با آسپیرین انجام دهند.

تصمیم به تجویز آسپیرین باید با ارزیابی فواید مصرف آسپیرین نسبت به خطرات آن توسط پزشک برای هر بیمار انجام شود. با این حال در حال حاضر استفاده از آسپیرین برای چندین وضعیت همچنان توصیه می شود: مصرف روزانه ی آسپیرین برای بیمارانی که در معرض خطر زیاد اما کوتاه مدت یک حادثه ی عروقی حاد هستند، برای افرادیکه تحت اعمال جراحی عروقی قرار گرفته اند، بیمارانی با هرگونه علایمی از بیماریهای عروقی.

از سوی دیگر مصرف آسپیرین برای بیمارانی که در معرض خطر بسیار کمی از حوادث عروقی هستند بمنظور پیشگیری از حوادث عروقی حتی در دوز پایین توصیه نمی شود. با این حال برای بیمارانی که علایم آشکاری از بیماری عروقی ندارند اما عوامل خطر چندگانه را دارند رویکرد پزشکان باید مانند آنچه برای بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی توصیه می شود، باشد.

منبع :www.medicalnewstoday.com/releases/285571.php